Flyers / reklamblad / flygblad / informationsblad

Som rubriken antyder finns det många olika namn på det som vi har valt att kalla för flyers. Flyers är ett kostnadseffektivt sätt att snabbt förmedla ett budskap till många och här kan du hitta de vanligaste måtten. Kontakta oss om du har frågor eller vill ha ett specialmått.

Därför ska du välja flyers

Flyers kan användas på många olika sätt. På mässor och event kan man dela ut dem direkt till besökarna med mer information eller exempelvis en rabattkod. De kan även läggas direkt i brevlådor, förslagsvis för att meddela att en ny restaurang har öppnat eller något annat som är lokalt förankrat.

Det vanligaste användningsområdet är däremot att skicka med flyers tillsammans med andra försändelser, vilket är väldigt vanligt för e-handlare. Då kan man skicka med en flyer där man tackar för beställningen, uppmärksammar en kampanj och ofta med en rabattkod så att man återkommer igen. Med tanke på att kostnaden för flyers är väldigt låg så är det nästan ett självklart val eftersom man ökar kundnöjdheten och ökar chanserna för att kunden återkommer. Ett tips är att skicka med två olika flyers, en som är standard där man tackar för köpet och kanske informerar om hur man reklamerar sin vara etcetera och sedan en flyer till som är aktuell just nu. Det kan vara en kampanj, ny produkt eller nyhet och det gör att man alltid åtminstone alltid har en flyer redo samtidigt som man kan fundera på designen till nästa flyer.

Flyers består av ett papper. När det är flera sidor kallas de för broschyrer och om de istället ska vikas så är det foldrar. Både flyers och foldrar är populära produkter, men alla används för lite olika ändamål. Har man mycket information och bilder så är en broschyr att föredra medan folders oftast är ett mellanting mellan broschyrer och flyers, exempelvis bra för take-away menyer. Flyers är däremot det bästa alternativet när det gäller att få ut enkelt budskap snabbt och billigt.

trave-med-500st-flyers-a5 2st flyers a5

Material & färg

Våra flyers trycks alltid med 4-färgstryck, vilket i praktiken innebär alla färgkombinationer. På produktsidan väljer du själv om de ska tryckas enkel- eller dubbelsidigt samt vilket papper som önskas. Det finns obestruket, bestruket och glättat och ofta i flera olika gram. De olika valen innebär olika prisskillnader och det kan vara svårt att veta vad som lämpar sig bäst. Då får du gärna slå oss en signal så hjälper vi dig att göra ett val som lämpar sig för dina behov och önskemål.

Att designa flyers

Med flyers vill man oftast nå ut med ett enkelt budskap och därför gäller det även att man har en enkel layout som är snabb att ta till sig. Enkel layout innebär i praktiken att man endast har med nödvändig information som man gör så stor och tydlig som möjligt.

När det gäller designen så är det bra att ha tydliga kontraster och gärna mycket färg som drar till sig uppmärksamheten. Erbjudanden och kampanjer bör vara mycket större än allt annat så att det sticker ut lite extra.

Vi vill få in en tryckfärdig PDF-fil i samma mått som den flyer du beställer och du får gärna lägga till ett utfall på 2 eller 5 millimeter. Om du vill ha hjälp med att skapa en tryckfil så kan du lägga till Grafisk Hjälp för 249 kr. exkl moms.

Format på flyers

De vanligaste måtten som vi säljer är A4, A5 och A6. Dessa format är vanliga standardformat som passar bra i de flesta sammanhang. Vi har även lagt upp flyers med andra storlekar som vi ofta säljer, men om du önskar något annat mått så är du välkommen att kontakta oss för offert.