Mässväggar

Mässväggar

När ni behöver en riktigt stor bakgrund som kan stå för sig själv då är en mässvägg perfekt för er. Mässväggar finns i många olika varianter, storlekar och prisklasser så att hitta rätt är inte alltid så enkelt.

Enkelt förklarat kan man säga att det finns två sorters mässväggar; panelväggar och tygväggar. Panelväggarna, de som vi kallar för popupväggar, består av en liten ställning som vecklas ut till en stor väggstomme. På denna stomme fäster man sedan magnetlister och på dessa lister hängs sedan de hårda ihoprullade bildvåderna upp. Det skapar en styv och slät vägg som ger ett seriöst och proffsigt intryck. Tygväggarna kan i sin tur delas in i två kategorier; Kardborreband och Stretchtyg. Tygväggarna med kardborreband har en ställning väldigt lik popupväggarna. När denna ställning är utvecklad och uppställd fästs budskapet i tyg direkt på ställningen med kardborreband. Det skapar en skarvlös lite mer levande vägg. Tygväggarna med stretchtyg har ofta en ställning bestående av lösa delar som på olika sätt monteras ihop, med verktyg eller för hand, till en skelettställning. På denna skelettställning drar, trär eller spänner man sedan budskapet som på så vis hålls sträckt och spänt. Det skapar en väldigt mjuk och slät vägg, i vissa fall med lite rundade former. Att tänka igenom era behov är viktigt för att välja rätt vägg. Om mässväggen exempelvis ska användas av en ensam säljare som reser mycket, är kanske en popupvägg smidig då den enkelt kan monteras upp av en person. Det finns även olika väskor och mässdiskar att köpa till som underlättar transporten. Önskar ni istället så stor yta som möjligt utan någon skarv i materialet kanske en tygvägg vara ett bättre alternativ. Våra tygväggar finns i flera olika varianter. Både med ihopfällbara ställningar och med ställningar som behöver monteras ihop av lösa sektioner. Så beroende på vad ni som företag står för eller vilken bild ni vill förmedla kan en mässvägg hjälp till att förstärka den bilden.

Budskap

Många gånger är mässväggen en bakgrund till mässmontern eller utställningsytan och det kan därför vara bra att unvika placering av viktig information långt ner på väggen. Ofta står det nämligen besökare, informationsdiskar eller andra saker framför väggen som på så vis skymmer informationen. Så här gäller det att tänka till hur väggen kommer att användas. Att fånga besökarens uppmärksamhet med en fråga eller ett påstående är en taktik som kan passa bra när det gäller designen utav er mässvägg.

Bildbyte

De flesta mässväggar kostar relativt mycket, men man får också mycket för pengarna. Ställningarna till mässväggar, som budskapet fästs på, är stabila och hållbara i många år framöver. Så att vid behov byta budskap, istället för att köpa en helt ny mässvägg, är både ekonomiskt för er och bra för miljön. När det gäller popupväggar är en smart idé att skapa en design som möjliggör byte av endast en av bildvåderna. På så vis kan ni spara mycket pengar genom att ni endast behöver köpa en ny bildvåd, istället för kanske fem eller sex bildvåder.

Tillbehör och transport

Ett väldigt populärt tillbehör är belysning. Det hjälper till att belysa mässväggen och på så vis också förstärka ert budskap. Men kolla gärna först så att det inte redan ingår lampor i den mässvägg som ni valt. Det är heller inte alla väggar som har fästen eller utrymme för lampor. För att underlätta transport kan en av våra lite dyrare mässdiskar vara en god idé att köpa tillsammans med mässväggen. Våra större diskar (som exempelvis mässbord case & counter) är designade att även fungera som transportväska. De är stora nog för att få plats med både en mässvägg och några rolluper. Allt praktiskt förpackat i en resväska med rejäla handtag och stadiga hjul.